استان خراسان شمالی
در مجموعه كاشي های مجموعه مفخم شاهد نقش های متنوعی از گروه نقـش هـای گيـاهی، جـانوری، انسـانی و هندسـی هستيم كه نقش های هندسی، اسليمی و پيچكها در كنار نقـش گلـدان هـای گـل و ميوه، فرشتگان و اساطير يا پرندگان مشاهده می شوند. موضوع انسان و شيوه ترسيم شخصيت ها بيش از ديگر نقشها چشم بيننده را به خـود جلـب می کند در دوره قاجار، كاشی كاری با استفاده از هفـت رنـگ طيـف خورشـيد، مشـهور بـه كاشـی هـای هفت رنگ، زيبايی و ابتكار تازه ای در كاشی كـاری بـه وجـود آورد.توسـعه كاشی هفت رنگ را مي توان ناشی از تحـولات اقتصـادی زمـان دانسـت . ايـن كاشـي هـا نقـش و نگارهای فراوانی داشتند كه از دوره روكوكو اسپانيا تأثير پذيرفتـه بودنـد در دوره قاجار، كاربرد شيوه كاشی هفت رنگ همراه رنگ آميزی زير لعـاب روش غالـب بـوده اسـت خصوصيات مهم كاشی های زير لعابی دوران قاجار تنوع رنگ، تنوع نقشها، برجسـته بودن و كاربردهای مختلف آن است . طيف رنگها گسترده بود و علاوه بر رنگ های استفاده شـده در دوره های قبل، از رنگ جديدی نيز استفاده ميشـده اسـت تأكيد هنر قاجار بر موضوعات مرسوم در هنر ايران باستان به منظور ايجاد اقتدار سياسی شـاهان قاجار با شاهان ايران باستان و مشروعيت بخشيدن به قدرت و حاكميت دوره است
نقاشی روى كاشی در قاجارادامه سنت هاى باستانى گذشته است و بـه تقليد از آن، در بهره گيرى از موضوعات يادشــده، بـه علاوه بـا تأثيرپذيرى از هنرهاى جدید آن زمـان، همچـون عكاسى، چاپ سنگى، نقاشـي روي كاشـی، وارد مرحله جديدى می شود.